Dunning-Kruger-effekt-påvirket

På mit blogindlæg Hantavirus II fra den 8. maj 2026 havde vi besøg af Thomas Larsen i kommentarsporet til det tilhørende Facebook-opslag.

Udover, at Thomas Larsen satte linket til sin hjemmeside ind i kommentartråde flere steder, så leverede han også denne kommentar i hovedsporet:

Thomas Larsen: Corona var ufarlig. Se beviser her: https://argumenter.dk/index.php/corona/

Se, jeg besøgte linket, og efter at have skimmet det igennem, så fik jeg helt lyst til at skrive et blogindlæg om det. Derfor skrev jeg dette svar på hans kommentar:

Jesper Schnoor (Det Sovende Får) svarer Thomas Larsen: Hvor mange døde af Wuhan-varianten? Hvor mange døde af Delta-varianten? Hvor mange døde af Omicron-varianten? Vi ved jo, at virussen blev mindre farlig, jo mere den muterede, så disse oplysninger er særdeles relevante. Desuden er det ikke beviser, men argumenter ... som i mange tilfælde blot kan hældes ud af vinduet. F.eks. er det et yderst dårligt argument, at fordi de fleste døde var ældre, så var COVID-19 ufarlig. Jeg overvejer seriøst at skrive et blogindlæg, hvor jeg gennemhuller alle dine 'beviser'.

Det skræmte tilsyneladende Thomas Larsen, for han skrev dette tilbage:

Thomas Larsen svarer Jesper Schnoor (Det Sovende Får): Er du betalt for at lyve? Hvem er du, og hvor er dit profilbillede? Og er du en mongol til matematik, som ikke kan aflæse en skide tabel og regne med procenter? Skriv et blogindlæg, og fremlæg dog endelig dine beviser på, at Corona er farlig! Kom igang, jeg venter!

Jeg skrev tilbage, at han var sjov, og spurgte om han havde set min blog. Jeg har intet hørt fra ham siden.

Her er så blogindlægget, der gennemhuller Thomas Larsens »beviser«. Jeg skal understrege, at inden for videnskab benytter man ikke »bevis«. Det overlades til matematikken. Inden for videnskab benytter man »evidens«, der ikke er det samme som »bevis«.

Thomas Larsen benytter denne statistik:

Antal smittede og døde i perioden marts 2020 til november 2023

Se hjemmeside

Statistikken viser antal smittede og døde i perioden marts 2020 til november 2023. Det fremgår af hjemmesidens afsnit »Resume« samt »Bevis 6«. »Bevis 6« siger dog til oktober 2023???

Der mangler dog nogle væsentlige oplysninger, før statistikken kan anvendes til andet end en oversigt. Hvilken virusvariant er personerne døde af (wuhan-, delta- eller omicronvarianten)? Kan til en vis grad vides, hvis også tidspunktet for dødsfaldet var kendt. Dette er vigtigt at vide, da wuhanvarianten var mere dødelig end deltavarianten, der var mere dødelig end omicronvarianten.

Den 27. december 2020 blev den første vaccination givet i Danmark. I løbet af 2021 blev det meste af befolkningen vaccineret, så de afdødes vaccinationsstatus kunne være rar at vide, herunder hvornår de sidst var vaccineret. Dette er vigtigt at vide, da vaccinen viste sig at være effektiv.

Uden disse oplysninger, og sandsynligvis flere, kan der intet udledes ud af statistikken om COVID-19’s dødelighed. Bemærk, at Thomas Larsen konsekvent benytter ordet »corona«. Jeg foretrækker dog ordet »COVID-19«, da corona omfatter flere forskellige virusser. Heraf er flere uskadelige, mens flere fremkalder almindelig forkølelse og kun én fremkalder COVID-19.

Lad os så se på Thomas Larsens »beviser«.

Bevis 1

Direkte aflæst fra statistikken er i alt 8.369 ud af i alt 3.408.022 personer døde af Corona. Det svarer til en dødelighed på 0,25%.

Når mere end halvdelen af den danske befolkning på 5.972.420 personer har været registrerede som smittede, så må vi regne med, at alle har været udsat for smitte, men måske uden at blive syge. Det svarer til en dødelighed på 0,14 %.

Omvendt betyder det, at 99,86% af alle smittede overlevede. Det er bevis for, at Corona er ufarlig.

Som tidligere nævnt, kan statistikken intet sige om COVID-19’s dødelighed, specielt ikke i starten, hvor det blev anslået, at dødeligheden var 1%.

Herudover kan man ikke blot antage, at alle havde været smittet i november 2023.

Bevis 2

Når man ser på fordelingen af dødsfald på alder, så kan det aflæses, at fordelingen er ujævn med få unge døde og mange ældre døde.

Dette beviser, at Corona er ufarlig, for hvis den var farlig, så ville alle smittede dø, og der ville være lige mange døde i alle aldersgrupper.

Det har aldrig været en hemmelighed, at sygdommen ramte de ældste hårdest, men det er eddermaneme kynisk at påstå, at alle smittede skal dø, og der skal dø lige mange i alle aldersgrupper, før en sygdom er farlig.

Dette bevis vil jeg fuldstændig afvise.

Bevis 3

Thomas Larsens tredje »bevis« er blot en fortsættelse af sidste »bevis«, men hvor han kun ser på personer over 70 år. Han skriver til sidst:

Tallene fortæller, at selvom de ældre kun udgjorde 8 % af de smittede, så udgjorde de 86 % af de døde.

Dette beviser, at Corona er ufarlig, for den smittedes alder er åbenbart af større betydning.

Igen ser vi den grimme kynisme: »Skide være med de gamle«.

Udover, at han anvender den statistik jeg tidligere har afvist, så må bevises afvises på grund af Thomas Larsens ufattelige kynisme, der gør, at han ser bort fra dødsfald blandt ældre.

Bevis 4

Vi danskere lærte et nyt ord: komorbiditet, som betyder, at den afdøde havde haft og været i behandling for en eller flere alvorlige, kroniske sygdomme, fx rygerlunger/KOL, hjertekarsygdomme, overvægt, sukkersyge, uringvejssygdomme, Diabetes 2, alkoholmisbrug, demens eller psykisk sygdom.

Ser man på tabellen, så kan det aflæses, at 91 % af alle døde havde komorbiditet, altså led en eller flere alvorlige, kroniske sygdomme.

Dette beviser, at Corona er ufarlig.

Igen ser vi kynismens grimme ansigt. Disse mennesker kunne måske have levet i flere år. Covid-19 gjorde imidlertid udslaget. Det eneste der er bevist her, er, at Thomas Larsen er ekstremt kynisk, og tilsyneladende skider på andres død.

Bevis 5

Tabellen tæller personer med, som var testet positive for Corona indenfor 30 dage før de døde, og derfor medregner tabelle muligvis personer, som er døde i forbindelse med vaccinationen. Det vil sige, at antal døde af Corona kan være lavere.

Vedhæftede aktindsigt fra SSI fortæller, at der i perioden fra 27. december 2020 til den 11. maj 2021 er 4.415 personer, som er døde inden for 30 dage efter de har fået deres første eller anden indsprøjtning. På fem måneder døde altså halvt så mange umiddelbart efter vaccinationen, som døde i alt af Corona.

Tallene fortæller, at statistikken fra SSI er behæftet med stor usikkerhed.

Tallene fortæller også, at noget omkring SSI’s registrering er fordækt eller ubrugeligt.

Tallene fortæller endvidere, at nogen må have konspireret om at skjule noget for den danske befolkning.

Her går Thomas Larsen helt galt i byen. Han sammenligner tallet med det totale antal, der er døde af COVID-19, men han skal sammenligne tallet med hvor mange, der normalt vil dø i en 60 dages periode.

I 2021 døde der i gennemsnit 9.395 personer over en 60 dages periode. Antallet af døde efter vaccinationen i en tilsvarende periode, udgør altså 47%. Da man i perioden 27. december 2020 til 11. maj 2021 netop vaccinerede de ældste, hvor antallet af dødsfald er størst, så er der intet overraskende ved tallene.

Det eneste dette beviser, er, at Thomas Larsen har fuldstændig mistillid til myndighederne og har konspiratorisk tankegang. Dette er også afspejlet på hans Facebook-profil.

Bevis 6

Statistikken fra SSI rækker fra marts 2020 til oktober 2023, dvs 43 måneder. Fratrækker man “døde med komorbiditet” fra “døde i alt” (8.369 – 7.620), så viser det sig, at 749 personer døde af Corona (eller af vaccinationen) i løbet af disse 43 måneder, eller 17,4 personer om måneden.

Det fortæller os intet om graden af Coronas farlighed, at 17 personer dør måneden, før vi kender det samlede antal døde om måneden. I 2023 døde 58.384 danskere, eller 4.865 om måneden.

Af alle døde i den pågældende periode døde (17,4 : 4.865 x 100 %) = 0,4 % altså af Corona.

Vi skal også huske på, at 86 % af de døde var +70 år gamle, dvs. at 14 % var under 70 år. Vi kan derfor beregne, at (17,4 x 14 %) 2,4 personer under 70 år døde af Corona om måneden, eller 0,05 af alle døde.

Det er således igen bevist, at Corona var ufarlig.

Jamen, hvad skal jeg skrive udover, at Thomas Larsen anvender ubruelig statistik, og igen har bevist sin utrolige kynisme, når han ser bort fra dødsfald af personer med tilstødende sygdomme.

Bevis 7

Kræftens Bekæmpelse oplyser, at 15.920 danskere årligt dør at rygning, dvs. 1.327 om måneden.

I Bevis 5 blev det beregnet, at 17,4 personer døde af Corona om måneden, og rygning er således 76 gange farligere end Corona. Vil man redde menneskeliv, så giver det således mere mening at forhindre de 17 % af den danske befolkning som ryger i at ryge.

Det er således bevist, at Corona er relativt ufarlig i forhold til fx rygning.

Jeg kunne ikke lade være med at grine, da jeg så dette latterlige »bevis«.

Hvor længe har man røget, før man dør af rygning? Vi taler årtier!

Hvor længe har en person haft COVID-19, før de dør af COVID-19? Vi taler dage!

Det er således bevist, at rygning er relativt ufarligt i forhold til COVID-19.

Thomas Larsen blander æbler og pærer, og så blander han sin kyniske beregning fra »Bevis 6« (ikke 5, som han skriver) ind i sagen.

Bevis 8

Covid-19 var IKKE en ny virus. Systemet og metoden til test for Corona-virus blev patenteret allerede i 2017, hvilket fremgår af dette screenshot:

Skærmbillede af patent US20200279585A1

Da Thomas Larsens skærmbilleder er nærmest ulæselige, har jeg benyttet mit eget.

Det man skal bemærke, er, at der til højre i billedet står »2017-04-24 • Priority claimed from US15/495,485«. Hvad betyder det?

Google AI-svar på, hvad Priority of claim betyder

Aha! Thomas Larsen tror altså, at dette er ansøgningsdatoen. Det er det sådan set også, men for patentansøgningen US15/495,485, der vedrører noget andet. Hvis man fortsætter på listen til højre, så ser man at den næste begivenhed er »2020-05-17 • Application filed by Individual«. Patentansøgningen på testmetoden af COVID-19 er altså fra den 17. maj 2020. Hvis Thomas Larsen havde ulejliget sig til, at åbne pdf-filen, så havde han – måske – set det:

Skærmbillede af pdf-fil af patentet med publiceringsdatoen 3. september 2020 og dato for ansøgning 17. maj 2020

Patentansøgningen er fra den 17. maj 2020 (Filed), og patentet er publiceret den 3. september 2020.

Vi kan da godt lige se patentansøgning US15/495,485, der senere blev til patent US10242713B2:

Skærmbillede af patent US10242713B2

Bemærk, at patentansøgningen er fra den 24. april 2017.

Dermed er Thomas Larsens statistiske materiale og »beviser« gennemhullet, og Thomas Larsen står tilbage som en Dunning-Kruger-effekt-påvirket, ekstrem kynisk og ubehagelig konspirationsteoretiker.

I sin senere kommentar tror Thomas Larsen tilsyneladende, at det er min opgave, at bevise, at COVID-19 var farlig. Det er det imidlertid ikke. Dels kan man blot se kommentarsporet til Facebook-opslaget på mit tidligere blogindlæg, hvor flere har kommenteret med links og billeder af overdødelighed fra andre lande. Dels kan man blot høre på de kloge … jeg mener fagkundskaben, for vi er jo alle kloge i forhold til Thomas Larsen.

Det mest utrolige, udover at Thomas Larsen fuldstændig udstiller sig selv, er, at Thomas Larsen faktisk viser, at Danmark klarede sig godt igennem coronatiden.

Kommentér på Facebook-opslaget.

Topfoto: The New York Public Library, Unsplash

Seneste indlæg

Del på sociale medier