Som det sikkert er mange bekendt, så blev vi ramt af et jordskælv den 20. maj 2026, kl. 16.15. Jordskælvet havde en styrke på 3,9 på richterskalaen og havde sit epicenter i Køge Bugt.
Den slags naturlige begivenheder indbyder nærmest til konspirationsteorier. Her er det Jakob Andersen, der kort efter jordskælvet har sin helt egen fortolkning:
Så 10-12 km nedenunder Køge Bugt er der altså tunneller, ja, i kommentarerne mener Tinamaria Annaliva Liziedatter ligefrem, at en seismolog har korrigeret det til 17 km:
Nu skal jeg så forklare Tinamaria Annaliva Liziedatter, hvorfor en seismolog aldrig har korrigeret det til 17 km.
Verdens dybeste boring fandt sted på den russiske Kolahalvø, og startede den 24. maj 1970. Boringen forsatte de næste 22 år, men stoppede efter 12.262 meter, altså knap 12,6 km, da temperaturen nåede op på 180° C. Egentlig var boringen planlagt til 15.000 meter, men da man fremskrev temperaturen til 300° C ved denne dybde, stoppede man altså boringen.
Jeg tør slet ikke tænke på, hvad temperaturen når op på ved 17 km dybde. Ingen seismolog med respekt for sig selv ville nogensinde påstå, at der er tunneller i 17 km dybde, ja, ikke engang i 10-12 km dybde.
Nu er spørgsmålet så, om vi kan sammenligne forholdene på Kolahalvøens undergrund med Danmarks undergrund … Det kan vi godt. På denne side kan vi se, at allerede 2 km nede kan man måle temperaturer mellem 50° C og 75° C. Som tommelfingerregel stiger temperaturen med 25° C pr. km, hvilket vil sige, at 10 km nede ville temperaturen være 250° C.
Vi kan vist godt udelukke, at der er nogen som helst tunneller 10-12 km under jorden.
Disse tunneller skulle være brugt gennem hundredvis af år, men hvor gamle er de egentlig:
Jakob Andersen kan selvfølgelig intet finde, men mener altså, at tunnellerne er tusinder af år gamle. Han henviser til, at russerne engang har gravet ca. 10 km ned (det må være boringen på Kolahalvøen han mener), hvor de sendte en mikrofon ned, og hørte mennesker skrige under tortur … Ved 180° C? Hvis jeg blev overhældt af 180° C varm olie, så ville jeg nok også skrige.
Han skriver også, at der findes en international lov, der fastsætter en maksimal boredybde på 9 km. Det er rent sludder! En sådan international lov findes ikke. Han mener altså, at det i 10 km dybde er reptilernes domæne og snak om reptiler, er lige Sanne Jensens område.
Jakob Andersen slutter sit opslag af med den sædvanlige QAnon-vrøvlesnak om børn. Jeg skal dog lige komme med en kommentar til hans opdatering. I USA er der en organisation ved navn USGS (U.S. Geological Survey), der overvåger om der sker jordskælv over 2,5 på richterskalaen i hele verden. Det er derfor ikke så mærkeligt, at man afventer bekræftelse fra dem.
I nogle af tunnellerne kører der altså højhastighedstog, men det er tilsyneladende ikke nyt.
I Danmark har vi ofte jordskælv, men sjældent så kraftigt, at vi kan mærke det. Sidst vi havde et kraftigere jordskælv i Danmark var i 2010, hvor styrken var 4,7 på richterskalaen.
Det lader til, at hver gang der sker noget ud over det sædvanlige, så opstår der konspirationsteorier om det. Også selvom det er ganske velkendte og veldokumenterede hændelser, som f.eks. jordskælv.
Kommentér på Facebook-opslaget.
Topfoto: Jan Schwebel, Pexels










